Înființarea unei întreprinderi

Posteaza un subiect nou   Raspunde la subiect

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Înființarea unei întreprinderi

Mesaj Scris de basaru la data de Lun 27 Oct 2008 - 0:45

Înființarea unei întreprinderi în Republica Moldova

Legea Republicii Moldova cu privire la antreprenoriat și întreprinderi este principalul instrument juridic care reglementează desfășurarea activității de antreprenoriat în Republica Moldova.

Legea determină persoanele care sunt autorizate să desfășoare activitate de antreprenoriat și stabilește principiile juridice, organizatorice și economice ale acestei activități.

Legea prevede aceleași condiții de înființare a unei întreprinderi pentru cetățenii moldoveni și pentru investitorii străini și întreprinderile astfel formate au drepturile unei persoane fizice sau juridice.

Întreprinderile au dreptul de a procura proprietate și de a folosi această proprietate pentru activitatea sa de antreprenoriat, de a utiliza orice resurse, dea-și stabili, în mod independent, genurile de activitate, prețurile și tarifele la producția fabricată, de a deschide conturi la bancă în scopul efectuării operațiunilor bancare, de a angaja și de a concedia lucrători, de a dispune liber de venitul obținut de pe urma activității de antreprenoriat și de a ataca în instanța judecătorească competentă acțiunile autorităților administrației publice și ale altor organe care îi lezează drepturile sau interesele legitime.

Obligațiile întreprinderilor includ respectarea regulilor de comportament pe piață în condițiile concurenței libere, drepturile și interesele legitime ale consumatorilor, asigurarea calității cuvenite a mărfurilor fabricate,obținerea licențelor de stat, încheierea contractelor de muncă, achitarea cu bugetul, cu lucrătorii angajați (la un nivel care să nu fie inferior salariului minim), crearea unor condiții normale de muncă, minimizarea poluării mediului înconjurător și protecția lucrătorilor angajați.

Statul creează tuturor întreprinderilor condiții juridice și economice egale și garantează respectarea drepturilor și intereselor lor legitime.

Întreprinderile au dreptul să practice orice genuri de activitate, cu excepția celor interzise delege, dar numai după ce au obținut licența de stat pentru genul respectiv de activitate.

Cetățenii străini care practică activități de antreprenoriat pe teritoriul Republicii Moldova au aceleași drepturi ca și cetățenii Republicii Moldova.

Legea definește principalele forme organizatorico-juridice ale activității de antreprenoriat:

* Societate pe acțiuni
* Societate cu răspundere limitată

Mai sunt și alte forme organizatorico-juridice ale activității de antreprenoriat, dar acestea sunt mai puțin relevante pentru investitorii străini.
Societatea pe acțiuni

Societatea pe acțiuni este compania, a cărei capital statutar este divizat în cote (părți) egale care sunt distribuite între membrii fondatori în funcție de aportul fiecăruia la capitalul social al societății. Există două forme de societăți pe acțiuni, societăți pe acțiuni de tip deschis și societăți pe acțiuni de tip închis.

Capitalul statutar poate fi subscris în formă de bani, hârtii de valoare sau alte forme de active.
Societate cu răspundere limitată

Membrii fondatori ai societăților cu răspundere limitată nu au acțiuni în companie, contribuția lor este definită în documentele de înființare ale companiei.

Legea definește forma de investiție care poate fi utilizată pentru întreprinderile cu capital străin. Investitorii străini pot înființa întreprinderi sub formă de întreprinderi mixte sau întreprinderi doar cu capital străin.

O companie străină poate să înființeze o filială sau o reprezentanță. Filiala sau reprezentanța înființată în Republica Moldova de o companie nerezidentă sau de ocompanie rezidentă cu investiții străine nu constituie un subiect juridic.

Înregistrarea

Fiecare întreprindere, filială sau reprezentanță trebuie să fie înregistrate oficial până la începerea activității lor economice.

Pentru înregistrare este necesar să fie prezentat Camerei Înregistrării de stat a Ministerului Dezvoltării Informaționale un set de documente în original sau certificate la notar.

Investitorii străini trebuie să traducă toate documentele în limba de stat, ele trebuie să fie semnate de către toți fondatorii și semnăturile trebuie să fie autentificate la notar (în cazul în care semnăturile sunt autentificate peste hotarele republicii, ele trebuie să fie traduse și legalizate).

Licențierea

Unele genuri de activități necesită licență. Genurile de activitate pentru care este necesară licența sunt stabilite de „Legea privind licențiere aunor genuri de activitate”.

Investițiile străine

„Legea cu privire la investiții în activitatea de antreprenoriat” prevede că investițiile străine pot fi create în formă de societăți mixte și întreprinderi cu participarea capitalului străin.

„Legea cu privire la investiții în activitatea de antreprenoriat” definește societatea mixtă ca fiind o întreprindere creată în conformitate cu legislația, al cărei capital statutar este format parțial din investiții străine. Întreprinderile cu participarea capitalului străin sunt definite ca fiind întreprinderi a căror capital statutar este format în întregime din investiții străine.

Procedurile de înregistrare, funcționare și lichidare a întreprinderilor cu capital străin sunt identice celor ale întreprinderilor autohtone.

Filiale și agenții

Întreprinderile nerezidente au dreptul să înființeze filiale și reprezentanțe comerciale-economice.

Filialele întreprinderilor nerezidente capătă statut de întreprindere aparținând integral investitorilor străini. Agențiile întreprinderilor nerezidente capătă statutul de companii ne-corporative și nu au dreptul să desfășoare activitate economică.

Întreprinderile cu investiții străine au dreptul să înființeze filiale și agenții economice și comerciale atât în interiorul, cât și în afara Republicii Moldova. Filialele și agențiile economice create în Moldova de întreprinderile rezidente cu investiții străine nu sunt considerate ca subiecte juridice.

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

basaru
basarabean

masculin Number of posts : 2717
Age : 76
Localizare : Everywhere
Hobby : Basarabean
Registration date : 04/09/2006

http://basarabian.blogspot.com/

Sus In jos

Re: Înființarea unei întreprinderi

Mesaj Scris de basaru la data de Mier 2 Mar 2011 - 23:59

Infiintarea unui SRL în Moldova
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

Lansarea afacerii proprii în 10 pași


Mulți sunt astăzi nemulțămiți de veniturile pe care le au, fapt care îi determină să se gândească la lansarea unei afaceri. Să vedem cum are loc procesul înființării unei firme de tip SRL în Republica Moldova.

Deși se vorbește tot mai mult despre simplificarea procesului de activitate a unei întreprinderi, promovarea unor reforme cu caracter mai liberal, totuși procesul de creare a unei întreprinderi rămâne destul de anevoios.

1. Mai întâi de toate trebuie să ne hotărâm în ce domeniu dorim să activăm, să schițăm un scurt business-plan, și puteți da start inițiativei dumneavoastră.
2. Mergem la Camera Înregistrării de stat, (Chișinău str. Ștefan cel Mare 73, tel: 27-73-18) cu un singur document – Buletinul de identitate. Dar, în moment ce doriți să scrieți cererea pentru înființare, este bine să aveți în minte câteva variante pentru Denumirea firmei, și domeniile de activitate. Conform legislației, la înregistrare puteți prezenta 5 domenii diferite de activitate, fapt care vă asigură un orizont mai larg în activitatea pe care o veți desfășura. În caz că nu reușiți într-o direcție cu siguranță că veți reuși în alta. Ulterior înregistrării veți putea face modificări și adăugiri în acest sens. Registrul de stat face verificarea dacă nu aveți datorii către Inspectoratul Fiscal. Vă va oferi un certificat pentru deschiderea unui cont bancar temporar și o notă privind data vizitei următoare. Suma necesară care trebuie s-o plătiți este de 544 pentru un SRL. Procesul de înregistrare durează 5 zile, în caz de urgență vă va costa 965 lei. Notă: Dacă puneți adresa juridică la o adresă unde nu aveți viza de reședință, atunci e necesar să prezentați contractul ce confirmă proprietatea. Va fi necesar de făcut o copie la contract și de lăsat la CIS.
3. Mergem să deschidem contul în bancă. Pentru asta veți avea nevoie de Buletinul de identitate și copia acestuia și desigur certificatul de la Camera Înregistrării de Stat. Scriem o nouă cerere de deschidere a contului și plătim suma statutară minimă de 5400 lei. Dacă firma are mai mulți asociați(de exemplu ați implicat în afacere pe un bun prieten care are o experiență bogată în afaceri), este permis de a investi doar 40 % din suma necesară.
4. Ne întoarcem la Camera Înregistrării de Stat. Primim pachetul de documente, unde intră Decizia despre înregistrare, extrasul din Registru, certificat de înregistrare, decizia voastră personală de înființare a firmei,(daca sunteți fondator unic) sau Procesul Verbal al adunării asociaților (daca sunteți mai mulți fondatori). De obicei actele, precum Statutul firmei, sunt întocmite de lucrătorii Camerei. Pe ultima pagină se descrie pas cu pas unde trebuie să mergeți pentru a fi luat la evidență, unde să duceți documentele. Pentru orice eventualitate faceți 5 copii a tuturor documentelor și un Dosar pentru păstrare, pentru a preveni incomoditățile în caz de pierdere a dosarului.
5. Mergem la Biroul Național de Statistică (Chișinău, str.Grenoble,106 tel.: 40-30-00) Ridicăm certificatul cu codurile de activitate conform clasificatorului CAEM. Atenție! Acest Document se emite gratuit.
6. Emitem un ordin de angajare a unui contabil, și împreună cu el mergem la inspectoratul fiscal teritorial, luând cu noi toate documentele și copiile acestora unde acestea sunt perfectate.
7. Ne reîntoarcem la Bancă – contul temporar trebuie convertit în unul permanent. Pentru asta Dumneavoastră împreuna cu contabilul ( și cu asociații), va trebui să vizați la notar ambele semnături (120 – 150 lei). Printr-o procedură asemănătoare veți trece și la Banca. Este foarte importantă prezența fizică a tuturor părților, care au tangență cu firma. Pentru serviciile băncii la întreținerea contului veți achita circa 25 lei lunar.
8. Pentru a nu achita o amendă de 200 de lei, trebuie în termen de 10 zile, trebuie să mergeți la Casa Națională de Asigurări Sociale (str. Ștefan cel Mare și Sfânt, 73; tel: 27-73-18)
9. Apoi în termen de o lună trebuie să mergeți la Biroul de Statistică. Pentru a perfecta actele ca ulterior a prezenta rapoartele.
10. Mergem la compania Națională de asigurări medicale. Ne înregistrăm. Aceasta este punctul final. Prima etapă a fost încheiată cu succes.

Acum sunteți proprietarul propriei firme, cu care va puteți mândri. Dacă domeniul de activitate ales prevede și obținerea unei licențe la Camera Licențiere (Chisinau, bd.Stefan cel Mare și Sfînt, 124; tel:27-23-36) și de la Primărie. În rest rămâne etapa cea mai interesantă, activitatea economică propriu-zisă, de care va depinde profitul firmei. Vă urăm succes!!!

basaru
basarabean

masculin Number of posts : 2717
Age : 76
Localizare : Everywhere
Hobby : Basarabean
Registration date : 04/09/2006

http://basarabian.blogspot.com/

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Puteti raspunde la subiectele acestui forum