Comisia Națională a Pieței Financiare

Posteaza un subiect nou   Raspunde la subiect

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de Beauty la data de Mar 4 Ian 2011 - 21:58

Comisia Națională a Pieței Financiare

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

Adoptare de către Parlamentul RM a Legii privind piața de capital
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]


Legea Nr.171 din 11.07.2012 privind piața de capital
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]


Ultima editare efectuata de catre Beauty in Vin 28 Sept 2012 - 0:37, editata de 2 ori

_________________
Don't f*** with me...
avatar
Beauty
veteran
veteran

Number of posts : 2337
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006

Sus In jos

Re: Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de Beauty la data de Mar 4 Ian 2011 - 21:59

Articole Mass-media despre instituție

Кишинёвский Обозреватель

Первое Бюро кредитных историй
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

НЕ СПАТЬ! Частная собственность акционеров в опасности,
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

Революция на рынке капитала
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

"ЭКОНОМИЧЕСКОЕ ОБОЗРЕНИЕ "ЛОГОС-ПРЕСС"

ЕСЛИ У ВАС НЕТУ БИРЖИ...
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

Eco.md: În goana după finanțarea externă deputații sunt gata să nimicească piața de capital
11 IULIE 2012
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

BNM VS CNPF: CINE TREBUIE SĂ EXERCITE CONTROLUL ASUPRA SECTORULUI NEBANCAR? / 06.07.2012
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

НКФР ДОПОЛНИТ ЗАКОН «О РЫНКЕ КАПИТАЛА» 40 НОРМАТИВНЫМИ АКТАМИ – АУРИКА ДОЙНА
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

LEGEA PRIVIND PIAȚA DE CAPITAL, CARE A FOST ADOPTATĂ DE PARLAMENT PE 11 IULIE, VA FI PUBLICATĂ PÂNĂ LA FINELE ANULUI 2012
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

Рынок больших перемен
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]


Ultima editare efectuata de catre Beauty in Mar 23 Oct 2012 - 22:34, editata de 5 ori

_________________
Don't f*** with me...
avatar
Beauty
veteran
veteran

Number of posts : 2337
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006

Sus In jos

Re: Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de Beauty la data de Joi 19 Mai 2011 - 20:09

Emisiuni TV

Moldova 1

Bună seara
13.05.2011

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

_________________
Don't f*** with me...
avatar
Beauty
veteran
veteran

Number of posts : 2337
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006

Sus In jos

Re: Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de Beauty la data de Vin 13 Apr 2012 - 14:38

Atacurile raider. Concluziile Comisiei Economie, Buget si Finante
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

I
Conform art. 1 alin (1) al Legii privind Comisia Națională a Pieței Financiare, CNPF este o autoritate publică autonomă, responsabilă față de Parlament, care reglementează și autorizează activitatea participanților la piața financiară nebancară, precum și supraveghează respectarea legislației de către ei. În acest scop, Comisia Națională este învestită cu putere de decizie, de dispensă, de interdicție, de intervenție, de control și de sancționare disciplinară și administrativă, în limitele stabilite de legislație.
CNPF conform prevederilor art.9 lit.n) din Legea privind Comisia Națională a Pieței Financiare, este în drept să monitorizeze circulația valorilor mobiliare în țară.
Monitorizarea tranzacțiilor extrabursiere are loc în baza dărilor de seamă zilnice prezentate la CNPF de către registratorii independenți, DeNVM emitenții care țin registrul deținătorilor de valori mobiliare de sine stătător în conformitate cu prevederile pct.9 alin.(1), pct.12 alin.(1) și pct.14 alin.(1) din Instrucțiunea cu privire la conținutul, modul de întocmire, prezentare și publicare a dărilor de seamă specializate ale participanților profesioniști la piața valorilor mobiliare, aprobată prin Hotărîrea CNPF nr.60/12 din 24.12.2009 (în continuare - Instrucțiune).
În temeiul pct.28 alin.(4) și pct.31 din Instrucțiune, dările de seamă zilnice urmează a fi prezentate pe purtători de hîrtie – în fiecare zi pentru ziua precedentă, în forma electronică – în fiecare zi pentru ziua dată pînă la ora 18:00, prin introducerea în Sistemul de Management Informațional al CNPF sau prin intermediul poștei electronice în format Microsoft Excel, respectîndu-se forma de completare conform Instrucțiunii. Darea de seamă în format electronic trebuie să fie identică cu cea pe suport de hîrtie. Pentru neprezentarea sau prezentarea tardivă CNPF de către participanții profesioniști la piața financiară nebancară a dărilor de seamă stabilite de legislație și/sau prezentarea acestora în volum incomplet sau conținînd informații neveridice, se aplică procedura de tragere la răspundere contravențională conform prevederilor art.303 din Codul contravențional al Republicii Moldova.
Astfel, putem constata că pînă la 30 iulie 2011, pe piața valorilor mobiliare au avut loc o serie de tranzacții dubioase, executate cu rapiditate maximă, cu implicarea companiilor off-shore, în urma cărora au fost transferate volume semnificative de valori mobiliare a unei sau altei instituții financiare, raportate CNPF de participanții pieței. Realizînd dreptul de monitorizare a circulației valorilor mobiliare conform art. 9 lit (n), CNPF nu s-a autosesizat privind necesitatea verificării tranzacțiilor cu participarea companiilor din zonele off-shore sau nerezidenți, deoarece ascestea s-au efectuat în baza unor decizii judecătorești.
Cele relatate denotă lipsa responsabilității CNPF și încălcarea prevederilor art. 3 al Legii privind Comisia Națională a Pieței Financiare, care stipulează că printre obiectivele de bază ale CNPF este și „asigurarea siguranței sectorului financiar nebancar”. Or, în momentul în care este posibilă fraudarea acțiunilor oricărei instituții, siguranța pieței valorilor mobiliare, si deci, încrederea în aceasta, este redusa la zero, fiind imposibilă realizarea unui alt obiectiv al CNPF și anume dezvoltarea sectorului financiar nebancar.
În situația creată Comisia economie, buget, finanțe nu se poate expune referitor la circumstanțele în care a acționat CNPF privind constatarea sau ignorarea tranzacțiilor dubioase în cadrul examinării dărilor de seamă corespunzătoare si a modului in care monitorizarea circulației valorilor mobiliare este efectuată. Circumstanțele urmează să le determine organele abilitate de drept.

II
Sesizarea privind tranzacțiile dubioase de deposedare a proprietății au parvenit la data de 29 iulie 2011 la adresa membrilor Comitetului Național de Stabilitate Financiară din partea reprezentanților legali ai victimelor, și nu din partea CNPF în calitate de institutie a statului cu drept unic de reglementare, control si sanctionare, ce „supraveghează respectarea legislației” pe piața valorilor mobiliare conform art.1 al Legii privind Comisia Națională a Pieței Financiare.
Pe data de 30 iulie 2011 a avut loc prima ședință a Comitetului Național de Stablitate Financiară, unde s-a discutat situatia de pe piata de capital, in baza declaratiei reprezentanților victimelor (actionarilor BC „ Moldova Agroinbank” SA). Chiar dacă subiectul disctutat viza direct domeniul de activitate al CNPF, conducerea institutiei n-a prezentat informații privind obiectul discutat și tranzacțiile similare in cazul altor banci, înregistrate anterior, ceea ce contravine prevederilor art.8 lit (b) al Legii privind Comisia Națională a Pieței Financiare, care stipulează concret și atribuția CNPF privind exercitrea prerogativelor legale privind reglementarea și supravegherea pieței financiare nebancare, inclusiv monitorizarea permanenta a acesteia.

III
La data de 30 iulie 2011 în cadrul ședinței Comitetului Național de Stabilitate Financiară (dedicată, în mare parte, situației particulare a BC „ Moldova Agroindbank” SA – dat fiind că alte cazuri nu au fost aduse la cunostința membrilor Comitetului, precum este indicat mai sus) s-a convenit, că fiecare instituție in limitele competentei sale va acționa promt, pentru a stopa imediat tranzacțiile cu acțiunile fraudate ale BC „Moldova Agroindbank”SA , in particular, ceea ce implică și intensificarea supravegherii și monitorizării de rutina a pieței pentru prevenirea unor posibile operațiuni similare pe viitor. Deși gravitatea situației și consecințele nefaste ale acesteia s-au punctat explicit, totusi luni, 01 august 2011, Comisia economie, buget și finanțe a depistat că CNPF, nu a acționat operativ după cum s-a agreat. Reactia intarziata a fost motivată prin lipsa informațiilor suficiente pentru a întreprinde anumite acțiuni, chiar dacă în atribuțiile CNPF intră supravegherea pieței valorilor mobiliare ceea ce inseamnă că informația cea mai amplă se gasește anume la CNPF.În efect, CNPF, din motive de neințeles, emite Ordonanța cu întîrziere de o saptămînă.
Comisia economie, buget și finanțe a stabilit, că CNPF a dat dovadă de incapacitate de acțiune, sau, și mai grav, inacțiune, astfel fiind încălcate prevederile art. 3 al Legii privind Comisia Națională a Pieței Financiare privind obiectivul de bază al CNPF „protejarea drepturilor parcipanților la piața financiară nebancară”, deoarece prin acțiuni întîrziate CNPF a expus participanții pieței riscului pierderii proprietății, care s-a si materializat in cateva cazuri.
S-a constatat că în perioada 1august -5 august 2011, actionarii, victime ale tranzacțiilor dubioase, solicitau insistent intervenția operativă a CNPF în scopul suspendării tranzacțiilor dubioase în conformiate cu prevederile art. 9 lit (h) al Legii privind Comisia Națională a Pieței Financiare, care prevede că în scopul protejării drepturilor investitorilor și ale publicului larg și în cazul încălcării legislației privind valorile mobiliare, CNPF are dreptul să suspende amplasarea valorilor mobiliare și circulația lor la bursa de valori și pe piața extrabursieră, clearingul și decontările la tranzacții, pînă la clarificarea situației.
CNPF a adoptat prima sa Ordonanță doar în data de 5 august 2011, cînd procesul de deposedare a proprietarilor de acțiuni, practic, s-a epuizat, pentru finisarea atacului ramînînd doar un singur pas. Ca urmare, deciziile CNPF se adoptau cu întîrziere suficientă, pentru a permite persoanelor interesate să întreprindă acțiunile planificate pentru continuarea tranzacțiilor începute. Este necesar ca organele de drept să stabilească, dacă acțiunile conducerii CNPF, sunt determinate de factori suficient de convingatori, de incompetența acesteia, sau de rea- credință.

IV
Comisia economie, buget și finanțe a stabilit, ca 4 din cele 5 cazuri de deposedare au fost realizate pe piata extrabursieră, sector mai puțin sigur din punctul de vedere al onorării obligațiunilor în tranzacții, cu o transparență redusă (publicul larg este informat privind tranzacțiile extrabursiere săptămînal prin publicare în ziarul „Capital - Market”…). Deși CNPF în baza dărilor de seamă zilnice ale registratorilor independenți, deținătorilor nominali ai valorilor mobiliare și DNVM au posibilitatea de a interveni operativ pe piață, Comisia economie, buget și finanțe consideră că mecanismele de raportare și verificare a tranzacțiilor extrabursiere practicate, n-au permis CNPF realizarea atribuțiilor privind supravegherea pieței (art. 8 lit (b) din Legea privind Comisia Națională a Pieței Financiare, ceea ce a condiționat înregistrarea fără suspiciuni a tranzacțiilor dubioase.

V
Comisia economie, buget și finanțe a stabilit, că legislația prevedea la data evenimetelor, și prevede și acum, restricții clare. Astfel dispoziția de transmitere a valorilor mobiliare, conține o rubrică unde operatorul de pe piață, trebuie să indice expres, daca volumul tranzacției depaseste 5% din valorile mobiliare ale emitentului. În cazul în care acest prag este depașit, se solicită permisiunea BNM. Comisia a constatat că în cazul unor operațiuni cu valori mobiliare ale unei banci, obținerea permisiunui poate dura și jumatate de an, iar solicitantul trebuie să întrunească criteriile de integritate și transparență stabilite de BNM.
În plus, legislația prevedea la data evenimetelor, și prevede și acum, că companiile off-shore nu pot deține mai mult de 5% într-o bancă. La moment nu există mecanisme implementate de către CNPF, de a se asigura că, atunci când un off-shore cumpără măcar 1 acțiune într-o bancă, "nișa" de 5% nu este deja "ocupată" de alte companii off-shore. Era sarcina executorilor judecătorești și a participanților profesioniști la piața financiară să se asigură de respectarea necondiționată a acestei restricții.
În concluzie, actele CNPF, care constituie legislația secundară în materie de tranzacționare a acțiunilor nu sunt suficient de clare și nu implementează mecanisme care ar duce la aplicarea eficientă a restricțiilor prevăzute de Legea instituțiilor financiare față de achiziționarea de acțiuni în bănci.

VI
Comisia economie, buget și finanțe a stabilit că CNPF nu dispune nici de un mecanism de depistare și contracarare a operațiunilor dubioase, similar celui creat pentru prevenirea spalării de bani și finanțării terorismului. Chiar dacă, conform informației prezentate de însăși CNPF, deci disponibile acestei instituții, fenomenul de raider, din pacate este frecvent in Republica Moldova, CNPF, nu a găsit de cuviință pînă în prezent să pună în aplicatie un mecanism de depistare și prevenire a operațiunilor dubioase. Iar la solicitarea Comisiei economie, buget și finanțe de a oferi informații, privind mecanismele de contracarare a operațiunilor dubioase, CNPF, s-a axat, doar pe mecanismul creat de CCCEC, în cea ce privește contracararea spălării de bani si finanțarea terorismului– mecanism ce are o relevantă și aplicabilitate minimă in asemenea cazuri, utilitatea lui fiind una diferită de atacurile raider.

VII
Comisia economie, buget și finanțe ia act despre existența Recomandărilor CNPF privind aplicarea măsurilor de prevenire și combatere a spălării banilor și finanțării terorismului pe piața financiară nebancară (nr. 63/5 din 25.12.2007). Dacă aceste recomadări ar fi implementate textual de participanții profesioniști, s-ar fi evitat situațiile când ei devin instrumente în efectuarea tranzacțiilor dubioase. Nu este clară măsura în care CNPF a asigurat executarea de către toți participanții profesioniști a Recomandărilor respective și a legislației privind combatarea spălării banilor și finanțării terorismului.

VIII
Comisia economie, buget și finanțe constată cu ingrijorare, ca CNPF nu a considerat necesar să se autosesize pe marginea acestor cazuri. Nu a considerat necesară organizarea contralelor complexe la operatorii pe piata, implicati in operatiile dubioase. De asemenea, CNPF nu a comunicat cu instituțiile statului, competențele cărora trebuiau mobilizate prompt intru contracararea fenomenului. CNPF a așteptat să fie convinsă despre faptul că au loc ilegalități și nu a luat o inițiativă agresivă de a stabili natura adervată a tranzacțiilor. Lucru care a transmis un mesaj foarte negativ pieței, că se poate acționa oricum, deoace nimic nu se va intampla cu ei.

IX
Comisia economie, buget și finanțe este foarte sceptică în privința capacității sau dorinței CNPF de a monitoriza și de a supraveghea piața valorilor mobiliare. Iar ultimele evenimente arată clar că în situații, cînd este necesar de acționat promt - CNPF sub diverse pretexte întîrzie cu deciziile, lucru care a permis realizarea mai multor operații dubioase.

Comisia economie, buget și finanțe recomandă Parlamentului:
- sa ia atitudine foarte clară in privința activității CNPF si conducerii sale. Acest lucru este necesar, pentru consolidarea capacității CNPF de a monitoriza si supraveghea piata si a reduce la minim, posibilitatea unor operatiuni dubioase cu valori mobiliare pe viitor.​​​

_________________
Don't f*** with me...
avatar
Beauty
veteran
veteran

Number of posts : 2337
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006

Sus In jos

Re: Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de Beauty la data de Dum 8 Iul 2012 - 23:07

Proiectul Legii privind piața de capital

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

în Parlament
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

Dezbatere în prima lectură în ședința Parlamentului Republicii Moldova din 5 iulie 2012



Adoptat în lectura a doua în ședința Parlamentului Republicii Moldova din 11 iulie 2012.


Ultima editare efectuata de catre Beauty in Mier 11 Iul 2012 - 18:53, editata de 1 ori

_________________
Don't f*** with me...
avatar
Beauty
veteran
veteran

Number of posts : 2337
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006

Sus In jos

Re: Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de Beauty la data de Mier 11 Iul 2012 - 18:14


În goana după finanțarea externă deputații sunt gata să nimicească piața de capital

11 IULIE 2012
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

Moldova și-a asumat angajamentul să aducă Legea privind piața de capital în concordanță cu legislația de profil a Uniunii Europene. Țara a beneficiar de granturi din partea Băncii Mondiale în mărime de aproape 1 mil.USD pentru pregătirea noii Legi a pieței de capital. Documentul a fost elaborat (vom omite detalii despre autorii și modalitatea de elaborare, or acestea ar fi motiv pentru o altă investigație) și a fost prezentat spre discuții în luna februarie 2010.

Participanții profesioniști de pe piața de capital au rămas frapați când au văzut proiectul! (Probabil ați spune că sunt atinse interesele lor, de aceea sunt nemulțumiți. Poate, dar analizați faptele și ajungeți la o concluzie proprie). Mai bine de un an, subiecții de pe piața de capital au studiat documentul, într-atât era acesta de șters și cu multiple lacune. Au fost elaborate propuneri pentru modificări, care au fost prezentate tuturor părților interesate. Subiecții activi de pe piață au avut întrevederi cu deputații și parcă toți au fost de acord, dar într-un final….Legea a fost adoptată în prima lectură, în versiunea primară, fără a fi luate în considerație opiniile profesioniștilor!

Contează și modul în care a fost votată. Încă dimineață, pe 5 iulie, pe ordinea de zi a ședinței Parlamentului documentul figura ca retras, adică nu era preconizată dezbaterea lui în plen. Despre acest lucru a vorbit și deputatul Oleg Reidman, care a declarat că este nevoit să prezinte documentul nefiind pregătit, deoarece se știa că proiectul a fost exclus de pe ordinea de zi. Interesant, nu vă pare?

Oricum, cei de la CNPF erau în Parlament, pregătiți să prezinte documentul. Joi, pe 5 iulie, după dezbateri aprinse pe seama legii privind minimumul de existență, deputații ar urma să ia o pauză, dar ședința a continuat. Deputații erau, însă, obosiți și se crea impresia că alocuțiunea reprezentantului Comisiei Naționale a Pieței Financiare Aurica Doina, care prezenta Legea privind piața de capital, a avut loc într-un fel de pauză – așa multă larvă era în sală, iar mulți parlamentari au decis sa-și mai dezmorțească picioarele. În aceste condiții, membrul CNPF a citit ultimele propoziții în care se afirma că este nevoie ca proiectul să fie votat și… au început dezbaterile.

Asta chiar dacă ceea ce a urmat nu prea poate fi numit dezbateri, deoarece numai doi parlamentari au luat cuvânt și ambii au fost reprezentanți ai opoziției pe care, așa cum deja pare obișnuit, nu este băgată în seamă de majoritate. Într-un final, legea a fost pusă la vot și… adoptată în prima lectură. Cu o remarcă – dezbaterile vor fi organizate în timpul celei de-a doua lecturi.

Și este vorba despre o lege menită să reglementeze un segment enorm al pieței financiare a Moldovei, o lege care este egală, ca valoare, celei privind instituțiile financiare, ce reglementează activitatea bancară. Asta pentru că pe piețele dezvoltate, pe care le luăm ca reper, piața de capital cu mult o depășește pe cea bancară, nu și la noi, însă. Cel puțin deocamdată.

Și mai interesant este faptul că, potrivit informațiilor pe care le deținem, examinarea în lectură finală va avea loc deja miercuri, pe 11 iulie! Iată cu ce viteză sunt aprobate legi de importanță vitală pentru țară sau documente în a căror importanță nimeni nici nu încearcă să pătrundă sau poate că cineva dorește ca acest document să fie aprobat.

Cu regret, participanții profesioniști la piața de capital nu sunt gay sau lesbiene sau adversarii minorităților sexuale. Cu regret, subiectul este unul prea complicată pentru cei 3 milioane de acționari din Moldova. În caz contrar, ei demult ar fi protestat în centrul Capitalei. Asta deoarece legea votată de Parlament în prima lectură nu doar că va bulversa piața hârtiilor de valoare, o va distruge din temelie, iar apoi… cineva va începe să-și clădească propriul imperiu pentru care, se pare, că și a fost special scrisă această lege. Veți avea ocazia să vă convingeți că această afirmație nu e doar o metaforă.

Și totul este pentru că adoptarea acestei legi face parte din pachetul legislativul ce urmează a fi votat de dragul continuării finanțării externe a Moldovei. Da, dar în baza acestei legi urmează să-și exercite activitatea un segment enorm al economiei țării, inclusiv capitalul aflat în circulație pe piața hârtiilor de valoare!

Iar dacă legea va fi aprobată în forma actuală, exact ca în prima lectură, nimeni nu va ști cum va funcționa acest segment. Din păcate, este un adevăra amar.

Se pare că deputații sunt gata să-l votează doar pentru că trebuie să-l aprobe, iar ce aduce legea, acest lucru nu pare să deranjeze pe cineva.

Opt motive de ce „nu se poate”

Toți cei care cât de puțin înțeleg ce se întâmplă pe piața hârtiilor de valoare (cu excepția persoanelor interesate) afirmă în unison că, în forma actuală, documentul nu poate fi votat.

Și pentru că deputații au ales să nu se complice cu prevederile acestei legi deloc simple, ne permitem să evidențiem opt momente care:

1. Subminează independența statului Republica Moldova;

2. Contravin legislației europene;

3. Încalcă legislația în vigoare a Moldovei;

4. Stimulează corupția;

5. Distrug totul ce a fost construit în ultimii 20 de ani;

6. Încurajează abuzurile și atacurile de tip raider;

7. Subminează activitatea societăților pe acțiuni;

8. Și, într-un final, nu au explicații logice și de bun simț.



1. De ce subminează independența statului.

Legea prevede că toți participanții profesioniști ai pieței din străinătate (din țările UE, de exemplu) care au obținut licențe corespunzătoare în țara lor de origine, vor avea acces nestingherit la piața locală.

Cineva crede că ei vor cumpăra acțiunile companiilor autohtone, pe când, în realitate, le este mult mai convenabil să vândă derivative (tipul de hârtii de valoare care a subminat piețele occidentale pe timp de criză) erodând, în acest fel, capitalul și așa mic de pe piața moldovenească în favoarea economiilor altor țări. Adică aceste derivative vor fi înregistrate pe piețele lor, dar vândute la noi. Acțiunile bune și așa se bucură de succes, respectiv, piața noastră nici nu le va vedea.

În același timp, nimeni nu intenționează să permită accesul brokerilor și a dealerilor noștri pe piețe UE. Moldova nu este membru al Uniunii Europene și, drept urmare, directivele privind accesul liber la piețe de capital ale țărilor UE nu se răsfrâng asupra Moldovei. În acest mod, profesioniștii străini vor prelua controlul pieței financiare a Moldovei – unul din elementele primordiale ale independenței statului.

2. De ce contravine legislației europene.

Proiectul legii privind piața de capital a fost scris în baza a 10 directive europene, dar are la baza numai una singură. Ce este o directivă? Când pe piața UE apare vreo problemă, Comisia Europeană elaborează și aplică o directivă în baza căreia țările-membre trebuie să-și ajusteze legile.

Noua lege despre piața de capital a fost scrisă, în mare parte, în baza unei singure directive (fapt ce poate fi confirmat dacă se verifică textele) – numărul 2004/39/ЕС din 21 aprilie 2004, emisă de Parlamentul European și Consiliul European «Cu privire la piața instrumentelor financiare. Scopul acesteia a fost, citez «să cuprindă toate organizațiile ale căror principal gen de activitate sau afacere este prestarea serviciilor investiționale și/sau practicarea activității investiționale în bază profesionistă. În așa mod, sfera aplicării acesteia nu trebuie să cuprindă persoane cu alt gen de activitate profesională».

Directiva este doar un supliment la legile naționale, în scopul armonizării cadrului legal al țărilor din UE. Luare ei ca bază pentru scrierea legii privind piața de capital a Moldovei este ca și cum cineva ar elabora Constituția pentru un stat african doar în baza amendamentelor la legea supremă a SUA.

Cu alte cuvinte, legea privind piața de capital, votată de Parlament în prima lectură, este un document fără coloană vertebrală, elaborată în baza unor amendamente (directive) și care nu are linie directoare. Și deoarece directiva sus-menționată deloc nu vizează bursele, depozitariile, registratorii, autorii legii au încercat să înghesuie în ea și acești participanți la piață, menționând că, un segment sau altul va fi ulterior reflectat în acte normative ce urmează să fie elaborate și aprobate de către CNPF.

Și iată că ne apropiem de cel de-al treilea „nu se poate”

3. De ce se încalcă legislația în vigoare a Moldovei.

Inițiativele guvernului Moldovei, cunoscute drept Ghilotina 1 și 2, susținute de numeroase organizații financiare internaționale, sunt zădărnicite. Experți internaționali afirmă în unison că toate regulile de joc trebuie să se conțină în lege, iar actele normative care să completeze legile trebuie reduse la minimum.

În cazul noii legi privind piața de capital se prevăd mai mult de 40 de acte normative ce urmează a fi elaborate și aprobate. Deținem informații că donatorii internaționali ar fi pregătit și morcovul sub forma de granturi pentru ca acestea să fie elaborate cât mai curând.

În esența sa, noua lege în general nu stabilește și nu definește nici un fel de reguli de joc pe piață și, imediat după ce va intra în vigoare, nimeni nu va ști ce are de făcut – actele normative (de fapt instrucțiuni) nu sunt gata. Și oricine de pe piața de capital, din start, va apărea drept vinovat în ochii CNPF.

4. De ce stimulează corupția.

Am vorbit deja despre baza normativă lipsă. Însă, în absența ei, participanții profesioniști la piața de capital trebuie să-și continue activitatea, iar în aceste condiții, orice prevedere poate fi interpretată diferit. Și cineva poate fi direct interesat ca elaborarea bazei normative să dureze cât mai mult… Și dacă nu există reguli de joc, totul este la discreția funcționarului.

În lipsa celor mai mult de 40 de acte suplimentare, prevăzute de legea privind piața de capital, nimeni nu poate estima care vor fi consecințele, nimeni nu poate spune nici cum va arăta piața. Noua lege oprește funcționarea pieței actuale, dar nu oferă una nouă. Este o lege atât de diferită de precedenta, încât nu există nicio legătură cu ceea ce se propune.

5. De ce se distruge totul ce a fost construit în ultimii 20 de ani.

Noua lege de zeci de ori înăsprește cerințele față de participanții profesioniști la piața hârtiilor de valoare. Astăzi, pentru a corespunde cerințelor licenței, bursa trebuie să dispună de un capital de 1 milion de lei, iar depozitarul central – de 0,7 milioane de lei.

După adoptarea noii legi, și bursa și depozitarul trebuie să-și majoreze capitalul până la 375 de mii de euro (până la 6 milioane de lei) și în decurs de 10 ani, anual, să-și majoreze capitalul cu 0,5-0,6 milioane de euro – până la 2,5 milioane de euro (40 de milioane de lei). În așa mod, capitalul propriu minimal pentru bursă se majorează de 40 de ori, iar pentru depozitar – de 57 de ori!

Ce volum de tranzacții ar trebui să fie încheiat aici, pentru a corespunde cerințelor privind capitalul minim. În 2009, volumul tranzacțiilor încheiate la Bursa de Valori a Moldovei a fost de 141,2 milioane de lei, comisioanele câștigate de bursă s-au ridicat la 494 mii de lei (31 mii de euro); în 2010, volumul tranzacțiilor a fost de 267 milioane de lei (comisionul BVM – 937 mii de lei); în 2011 - 241 milioane de lei (comisionul bursei – 846 mii de lei). La depozitar comisioanele sunt și mai mici.

Astfel, un calcul elementar ne arată că cerințele noii legi pot fi recuperate pentru bursă în 43 de ani, iar pentru depozitar – în 150 de ani.

Cam aceeași situație este și în cazul brokerilor și a dealerilor. Astăzi, la bursă activează 17 brokeri și 4 dealeri. Cerințele față de capitalul minim față de ei sunt de 800 de mii de lei. Noua lege prevede diferențierea licențelor. Iar cea de tip „C” din legea nouă corespunde celei actuale de dealer. Pentru a o obține, e nevoie de un capital de 110 mii de euro (1,7 milioane de ei), iar în 10 ani, el trebuie să crească până la 730 de mii de euro - de 14,6 ori mai mult decât acum!

Astfel de cerințe sunt pe măsura doar a băncilor ce dispun de licențe de broker, deoarece dispun de capital din alte domenii de activitate, mai eficiente și profitabile. Asta în condițiile în care în ultimii 5-7 ani, 80% din tranzacțiile de pe piața hârtiilor de valoare sunt operate anume de brokeri independenți și dealeri, dar nu de bănci.

Un alt element interesant este că toate cerințele sunt stabilite în euro! O valută care nu este controlată de BNM. Asta înseamnă că astăzi, participanții profesioniști corespund cerințelor minime de capital, iar mâine, dacă se schimbă cursul de schimb – nu mai corespund. Domnilor deputați, suntem totuși un stat independent, cu propria monedă!

În directiva UE citată deja se mai menționează că cerințele față de capitalul minim trebuie să fie aplicate în funcție de caracterul riscurilor asociate pieței.

Ce ține de piața Moldovei, la noi sunt tranzacționate numai acțiunile – niciun fel de alte instrumente financiare nu există. Potrivit legii încă în vigoare, încă înainte de începutul licitației, potențialul cumpărător trebuie să asigure tranzacția – adică să transfere banii pentru acțiunile pe care vrea să le cumpere. Iată de ce pe piața noastră se înregistrează un indice de 100% de tranzacții reușite. Niciun fel de alte instrumente financiare care pe piața europeană ar induce anumite riscuri, în Moldova nu există și, un moment interesant, noua lege la fel nu le prevede.

După adoptarea noii legi privind piața de capital, Moldova va pierde această piață și va distruge tot ce a fost creat pe parcursul a 20 de ani. Ceea ce a fost creat și a funcționat în baza modelului american. E puțin probabil ca cineva să spună că pentru a aduce acest model în corespundere cu cerințele europene, ea trebuie distrusă integral. Noua lege, de facto, anume asta și afirmă.

6. De ce sunt încurajate abuzurile și atacurile de tip raider.

Aici e simplu. Astăzi, 11 registratori independenți țin evidența acționarilor. Registratorii sunt interesați să-și păstreze clienții și secretul comercial. Iar dacă o societate pe acțiuni nu este mulțumită de ceva, este în drept să-și schimbe registratorul, iar acest registrator va pierde clientul.

Noua lege stabilește existența unui singur depozitar central (va avea funcții de singur registrator, de facto). Și nu numai că societățile pe acțiuni vor fi lipsite de dreptul de a-și alege registratorul și nimeni nu va putea influența prețul ținerii registrului, că va fi distrusă concurența. Iar 11 registratori actuali se vor închide… Cel mai grav este că, în condițiile mentalității moldovenilor, toate bazele de date ale acționarilor, toate registrele vor fi concentrate într-un singur loc, la discreția unei singure persoane. Iată atunci cu adevărat vor urma abuzuri și atacuri de tip raider, iar evenimentele din vara trecută vor părea joacă de copii.

Cineva din deputați i-a acuzat pe registratorii independenți de atacuri de tip raider – cică ei ar fi schimbat proprietarii acțiunilor. În realitate, însă, aceștia doar executau deciziile judecătorești pe care nu le puteau ignora. Problema atacurilor de tip raider în Moldova rezidă din sistemul judecătoresc, iar cei care cunosc domeniul înțeleg perfect acest lucru.

7. De ce este subminată activitatea societăților pe acțiuni.

În prezent, societățile pe acțiuni sunt obligate să prezinte, anual, un volum enorm de rapoarte la CNPF. Asta în condițiile când sub impactul crizei, multe societăți pe acțiuni s-au redus până la nivelul unui atelier și le este foarte greu să facă față cerințelor actuale de raportare.

Potrivit noii legi, cerințele față de raportare vor crește. Iar rapoartele vor trebui acum prezentate și publicat trimestrial. Ca urmare, SA vor fi nevoite să angajeze personal suplimentar numai pentru pregătirea rapoartelor, vor suporta cheltuieli ce țin de publicarea lor, etc. Inovațiile vor duce numai la pierderi, deoarece majoritatea societăților noastre pe acțiuni nu-și plasează acțiunile pe piețe deschise.

În Occident, într-adevăr se aplică un astfel de sistem de raportare. Însă aceste cerințe sunt numai pentru Societățile pe Acțiuni publice – cele care atrag investiții, inclusiv de pe piețe deschise, iar în schimb oferă o transparență totală la raportare.

La noi nu este prevăzută divizarea la raportare pentru SA publice și nepublice, cu toate consecințele ce rezultă de aici. În marea lor majoritate, societățile pe acțiuni din Moldova nu sunt publice, dar vor fi considerate ca atare și vor fi obligate să-și asume povara raportării excesive.

8. Și, într-un final, nu au explicații logice și de bun simț.

Aici putem mult să discutăm. Cel mai important este, însă, că noua lege aduce un haos în terminologie. A fost distrus totul ce a fost până acum. Au fost introduse noi noțiuni în care se încurcă până și autorii legii (se vede din textul documentului). Care este diferența între companie investițională și societate investițională, de exemplu? Ea există, dar sunt niște noțiuni atât de apropiate, încât până și profesioniștii se pot încurca. În lege sunt exemple când au avut loc substituiri de noțiuni, iar prevederile din ele, uneori, le contrazic pe cele incluse în directivele UE. Și nu numai că autorii nu au folosit terminologia specializată europeană, au introdus noțiuni noi, iar unele din cele utilizate pe piața de capital din UE le-au omis sau chiar le-au schimonosit.

Cei care acum sunt numiți participanți profesioniști la piața de capital, se vor numi altfel. E foarte asemănător cu ceea ce se întâmpla în primii ani ai puterii sovietice – să fie schimbat totul, numai să nu amintească de regimul țarist.

Și nu s-a ținut cont că și o schimbare inutilă a panourilor de la intrare presupune nu numai cheltuieli suplimentare, inclusiv și pentru reconversie profesională, ceea ce aduce, într-un moment, la stagnare.

În general, legea privind piața de capital, votată de Parlament în prima lectură, aduce, în opinia participanților profesioniști la piața de capital, mai mult a „scrisoarea din Prostokvașino”, și nu a document serios, menit să reglementeze circulația a resurselor financiare și investiționale de milioane.



„Vom adopta în timpul apropiat”

De faptul că legea privind piața de capital va fi adoptată în lectură finală este convins președintele Comisiei parlamentare pentru economie, buget și finanțe, Veaceslav Ioniță. Într-un interviu pentru agenția InfoMarket, el a spus că Moldova trăiește cu vechea lege deja de 14 ani, timp în care au fost inventate noi mecanisme, țările au reușit să intre și să iasă din crize… Iar în Moldova, în ultimii ani, a fost un fel de stagnare și rămânem o insulă izolată. Anume din aceste motive țara are nevoie de o lege nouă.

Legea, potrivit lui, presupune existența unei piețe mai deschise și mai protejate. Atacurile de tip raider din anul trecut au demonstrat că instrumentele organele de reglementare existente nu pot uneori garanta, cu regret, dreptul la proprietate – anume pe piața de capital.

Și, lucrul cel mai important, după adoptarea acestei legi, ne vom integra mai mult cel puțin pe piața regională de capital. Acțiunile noastre vor putea fi cumpărate prin intermediul platformelor electronice de la alte burse, iar noi vom avea acces, prin platformă virtuală, la alte burse, iar acces la piață vor avea nu numai jucători mari, dar și cei mici.

„După 14 ani, am crescut suficient ca să facem un upgrade al sistemului nostru” , a subliniat Veaceslav Ioniță. Parlamentarul a mai spus că cerințele dure față de participanții profesioniști, pe care mulți le consideră drept instrument de lichidare a lor, nu vor fi imediate și că acest lucru va fi aprobat în lectură finală

Referitor la faptul că legea va distruge registratorii independenți, Ioniță a menționat că anume prin intermediul lor au avut loc atacurile de tip raider, dar că pentru lectura a doua se propune păstrarea registratorilor. În opinia lui, vor rămâne 5-6 registratori (acum ei sunt 11), iar în «3-4 ani, vom reveni la această chestiune».

În final, Veaceslav Ioniță a spus că legea va fi adoptată în perspectivă imediată, cu un mic efort, deși a evitat să vorbească despre termeni concreți.

«Nu se poate crea artificial o piață de la zero”

De această părere este deputatul Igor Dodon. I-am solicitat opinia nu în calitate de reprezentant al opoziției parlamentare, ci ca unei persoane care mulți ani a activat la Bursa de Valori a Moldovei, a condus Depozitarul Național al pieței hârtiilor de valoare și este unul din puținii specialiști de pe piața de capital cu mandat de deputat.

Dodon este de acord că sunt necesare modificări la legislația actuală în domeniul pieței de capital, dar nu și „așa lege”, ca cea votată în prima lectură. „Aici au fost luate normele UE și se încearcă implementarea lor în Moldova. Pentru dezvoltarea instrumentelor pieței de capital este nevoie ca însăși piața să se dezvolte și să apară necesitatea în aceste instrumente. Și nu ca ele să fie luate de undeva, unde funcționează satisfăcător și să fie aplicate pe piața noastră, care nu este încă pregătită pentru aceasta”, spune parlamentarul.

El a mai menționat și cerințele financiare exagerate față de participanții profesioniști de pe piața de capital și faptul că nu se poate de lichidat instituția registratorilor independenți și că „această lege nu va funcționa și va distruge mulți participanți profesioniști care activează acum”.

«Înțeleg că Guvernul și-a asumat angajamentul față de Banca Mondială, pentru a obține un nou credit sau grant, iată de ce l-au votat în prima lectură. Cred că legea trebuie remisă Guvernului pentru îmbunătățire”, a mai spus Dodon. Deputatul și-a mai exprimat convingerea că documentul va ajunge să fie dezbătut în lectură finală nu într-o lună sau două și nici trei, precum și că această lege nu va intra în vigoare în timpul apropiat.

Să recunoască și să corecteze! O chestiune de maturitate politică

Alianța pentru Integrare Europeană a mai dat dovadă de maturitate politică, atunci când a găsit și votat un candidat de compromis pentru funcția de șef al statului. Doar că atunci miza era însăși existența Alianței și organizarea alegerilor parlamentare anticipate.

Acum, pericolul planează asupra pieței de capital din Moldova. Dacă legea va fi adoptată în forma actuală (fie chiar și cu unele amendamente) piața va dispărea. Recomandările primite de Guvern din Bruxelles și Washington țin de necesitatea modernizării pieței de capital, nu și de distrugerea ei. Iar indiferența cu care deputații au votat această lege în prima lectură ar trebui să ne pună pe gânduri – pentru dezvoltarea economică a Moldovei acest document nu este mai puțin important decât alegerea președintelui. Acum este important să recunoaștem că puțin cine a intrat în esența problemei în timpul dezbaterilor pentru prima lectură. Proiectul mai poate fi modificat – de redactat, de îmbunătățit și de votat într-un final o lege cu care să ne putem mândri. Iar dacă noi înșine nu ne respectăm, nu ne respectăm piețele și companiile, putem conta pe respect din partea Uniunii Europene?

Comentariul agenției InfoMarket

_________________
Don't f*** with me...
avatar
Beauty
veteran
veteran

Number of posts : 2337
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006

Sus In jos

Re: Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de tank la data de Joi 19 Iul 2012 - 11:40

Alexandru Savva: Piața de capital este a companiilor și investitorilor și nu a unor intermediari

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

Parlamentul a adoptat săptămâna trecută în lectură finală Legea privind piața de capital. La o zi de la adoptarea legii, o agenție de presă a difuzat un comentariu, în care se afirmă, că mai mulți operatori ai pieței se declară împotriva ei. Autorii comentariului opinează, că noua lege subminează statalitatea Republicii Moldova și că ea va conduce la distrugerea pieței de capital dar și a întregii economii a statului. Cu referire la aceste afirmații dar și la situația actuală a pieței de capital, redacția ECOnomist a solicitat opinia lui Alexandru Savva, consultant financiar și unul dintre autorii Legii Pieței de Capital.

- Dle Savva, de ce unii operatori ai pieței se pronunță atât de vehement împotriva Legii?

- Adoptarea Legii pieței de capital a fost anticipată nu doar de acest ultim comentariu mai mult emoțional decât analitic, ci de o serie întreagă de consultări publice și avizări pe parcursul ultimilor doi ani. În această perioadă au fost publicate numeroase opinii și comentarii, la fel de tendențioase ca cel din urmă, unde aceeași operatori afirmau, că legea va avea doar efecte negative. Trebuie să atragem atenția la un mic detaliu. Nici unul dintre aceste materiale nu a fost semnat cel puțin de un operator ai pieței. Mă întrebați de ce unii operatori sunt împotriva legii. Eu vă întreb, unde sunt acești operatori ai pieței și cât de credibili pot fi, dacă se ascund în spatele unor articole nesemnate?!

Drama persoanelor în cauză este, că de-a lungul anilor ei s-au împotrivit și au reușit să blocheze orice inițiativă rezonabilă de modificare a legislației din domeniu. Pe de o parte, piața de capital se află într-o stare gravă, și situația degradează constat cu fiecare an iar pe de altă parte, acești operatori fac sistematic un lobby puternic pentru a nu admite aplicarea unor măsuri care ar schimba situația. De la apariția proiectului legii și ulterior pe parcursul acestor doi ani, nu au adus vre-o contribuție la îmbunătățirea proiectului legii, ci au cerut iremediabil ca acesta să nu fie votat. Este de apreciat, că Parlamentul și Guvernul nu s-au lăsat manipulați, și în final, legea a fost adoptată. Trebuie apreciată Comisia Națională a Pieței Financiare, care a ținut piept situației și a convins, mai întâi Guvernul, iar apoi Parlamentul, că legea trebuie votată. Pe de altă parte, argumentele și motivațiile pe care le invocă oponenții legii sunt atât de mincinoase și ridicole, că nici nu puteau fi luate în considerație.

- Oponenții legii au adus și alte acuzații destul de grave, care depășesc cadrul pieței de capital cum ar fi cea care afirmă că noua lege subminează independența Republicii Moldova...

- Oponenții legii au spus că legea subminează independența statului, deoarece, după adoptarea ei, toți operatorii străini vor avea acces nestingherit pe piața locală și că vor urma scurgeri masive de capital din țară. Este un fals. Noua lege va permite accesul pe piața moldovenească nu pentru toți operatorii străini, ci doar pentru cei din statele-membre ale UE. Dar și în acest caz, legea obligă, ca între autoritățile de reglementare din Republica Moldova și statele respective din UE, să existe acorduri în acest sens care trebuie să se bazeze pe principiul reciprocității, când operatorilor din ambele state le este permis să presteze servicii pe teritoriul celuilalt stat. Dar nici în acest caz accesul nu este garantat. După semnarea unui asemenea acord, operatorul străin va avea acces pe piață moldovenească doar dacă va obține un statut special, numit de lege „persoană acceptată”. Observați, că nu este vorba despre un acces nestingherit, ci dimpotrivă, de unul cu multe condiții. La moment, astfel de acorduri nu există, respectiv, riscul ca piața locală să fie inundată de operatori din străinătate este nul. Pe de altă parte, este ciudat să auzi, că venirea investitorilor străini în R. Moldova, mai ales, a unor instituții financiare din UE, este considerată de unele persoane ca amenințare a independenței statului.

Dacă e să ne referim la celălalt aspect, atunci exodul de capital din Republica Moldova este imposibil. Legislația cu privire la reglementarea valutară stabilește, că în relațiile comerciale, orice ieșire de mijloace bănești din țară se face cu permisiunea Băncii Naționale a Moldovei. Legea pieței de capital nu are nici o legătură cu transferurile de bani din sau în țară și nu atinge nici într-un fel reglementările valutare.

- O altă învinuire adusă Legii pieței de capital este că ea va stimula corupția, deoarece nu corespunde principiilor Ghilotinei. Totodată Legea nu prevede toate regulile de joc, iar după intrarea în vigoare va fi necesară adoptarea a 40 de acte normative pentru a reglementa piața de capital.

- Să facem un simplu calcul. Actuala Lege a pieței valorilor mobiliare are 68 de articole și se întinde pe cca. 55 de pagini. Noua Lege a pieței de capital are 144 de articole și se întinde pe cca. 130 de pagini. Este evident că noua lege reglementează mai detaliat relațiile de pe piață. Pe de altă parte, în prezent sunt în vigoare cca.80 de acte normative în domeniul pieței valorilor mobiliare. Dacă aceste 80 de acte ar urma să fie înlocuite cu altele 40 de acte, atunci, din nou, este o dovadă că noua Lege este mai detaliată și extinsă.

Înțeleg că datele respective ar putea fi considerate neconvingătoare, deoarece contează calitatea, și nu neapărat cantitatea. Aici însă vom constata, că noua Legea a pieței de capital diminuează semnificativ numărul de proceduri și autorizări, impuse participanților pieței de legislația actuală. Spre exemplu, în prezent cea mai mare parte din tranzacțiile cu valori mobiliare constituie așa-numitele „oferte publice pe piața secundară”, care implică proceduri foarte dificile. Pentru a efectua o astfel de tranzacție, investitorul este obligat să apeleze la serviciile brokerului, evaluatorului, registratorului și bursei; să pregătească un prospect informativ și un șir de acte adiționale; să depună mijloace bănești pe un cont special pentru o perioadă lungă de timp; să înregistreze (să obțină autorizarea necesară) intenția sa de a efectua tranzacția etc. Noua lege exclude toate aceste proceduri.

Dacă în prezent toate societățile pe acțiuni sunt obligate să-și înregistreze emisiunile de valori mobiliare și să obțină un certificat de înregistrare, atunci noua Legea prevede că vor fi înregistrate doar emisiunile publice de valori mobiliare. Dacă în prezent operatorii pieței sunt obligați să obțină licență la fiecare 5 ani, atunci noua Lege prevede eliberarea licențelor pe termen nelimitat. Sunt doar câteva exemple care dovedesc, că noua Legea se conformează într-o măsură mai mare principiilor Ghilotinei și va micșora riscurile de corupție, existente în legislația actuală.

Vorbind despre corupție. Încercați să faceți o comparație între domeniile de reglementare ale legii în vigoare și cele din noua Lege a pieței de capital. În prezent se reglementează absolut tot ce există și se mișcă pe piața de capital. În contrast, noua lege va reglementa doar trei segmente ale pieței: ofertele publice, serviciile financiare și circulația instrumentelor financiare pe piețe organizate. Noua lege reduce esențial domeniul de reglementare și posibilitățile de intervenție ale autorităților publice. Este evident că riscurile de corupție sunt mult mai mari în prezent, deoarece autoritățile pot interveni în orice situații, și nu după intrarea în vigoare a noii Legi, când autoritățile vor fi în drept să intervină doar în cele trei segmente ale pieței. De altfel, nu este scopul Legi pieței de capital să contracareze corupția. Există numeroase acte normative de combatere a corupției și multiple autorități care se luptă cu acest fenomen. A invoca Legii pieței de capital că stimulează corupția, și, la fel, a pretinde că Legea subminează statalitatea sau integritatea țării, este o aberație.

- Trebuie să recunoașteți, că noua Lege obligă operatorii pieței să-și majoreze capitalul, iar acesta este văzut ca o măsura de anihilare a unor participanți profesioniști actuali. Cifrele din Lege dovedesc într-un fel acest lucru.

- Legea pieței de capital prevede că un operator de pe piață trebuie să dețină un capital minim de 50 mii de euro, deci, echivalentul a 760 mii lei. Nu este nici pe departe o sumă exagerată, care ar deranja o instituție financiară serioasă. Cerințele în cauză ar urma să fie atinse peste 10 ani de la intrarea în vigoare a legii. Deci, orice operator va avea suficient timp să se alinieze acestei condiții. Și apoi… nu vorbim de gherete și buticuri de bulevard. Ci despre un domeniu care poartă ambițiosul nume de „piața de capital”, în care operatorii pieței se poartă nume prestigioase de broker, dealer, bursă, companie financiară, întreprinde investițională. Dacă timp de aproape 20 de ani, de când se pretinde că a fost creată piața de capital în Moldova, unii operatori nu au reușit să acumuleze 760 mii lei, și dacă acestora le este frică că nu vor acumula aceste sume nici în următorii 10 ani, atunci avem motive să punem la îndoială capacitatea lor de a opera cu capitaluri și investiții. Doar această mică remarcă ar fi suficientă pentru a ignora argumentările și motivațiile invocate de oponenții legii. Dacă e să revenim la această cifră de 760 mii lei, atunci ea nu poate anihila operatorii actuali ai pieței, fiindcă peste 95% dintre ei dețin acest capital.

- Oricum, inițial, Legea propunea lichidarea registratorilor independenți și doar în urma intervenției Parlamentului aceștia nu au fost lichidați

- Nici la o etapă de elaborare, Legea pieței de capital nu a prevăzut că registratorii independenți vor fi lichidați. Este o minciună multiplicată de oponenții legii. Prin obiectul său de reglementare, Legea pieței de capital nu trebuie să se refere la registratorii independenți. Acest fapt înseamnă doar un singur lucru: registratorii independenți vor continua să existe, doar că nu vor fi licențiați și supravegheați de Comisia Națională a Pieței Financiare. Se pare că această propunere nu a fost pe placul unor participanți actuali ai pieței. Ei au insistat ca registratorii independenți să fie incluși ca domeniu de reglementare a noii legi. Din câte cunoaștem, Parlamentul a acceptat aceste recomandări. Așa că oponenții legii ar trebui să se bucure că le-au fost urmate solicitările și că registratorii vor fi supravegheați și licențiați în continuare.

- Nu ați răspuns la întrebarea inițială. De ce, totuși, unii operatori ai pieței s-au opus cu atâta înverșunare adoptării Legii?

- Oponenții legii nu doresc să recunoască un lucru: legislația actuală este benefică doar unor operatori ai pieței, deoarece obligă societățile pe acțiuni și investitorii să folosească serviciile acestora, și respectiv, să le achite plățile de rigoare. S-ar fi putut trece cu vederea peste aceste privilegii, dacă situația pe piața de capital nu ar fi catastrofală. Dar anume ele au pus pe brânci întreaga piață de capital. Legislația actuală există de peste 14 ani, iar piața a degradat constant în această perioadă. Emisiunile și tranzacțiile pe piața de capital se mai efectuează doar din motivul că legislația, sub o formă sau alta, obligă societățile pe acțiuni și investitorii să le urmeze. În caz contrar, nimeni nu ar apela la astfel de mecanisme. Legea vine să excludă privilegiile de care dispun acești operatori. De aceea, ei au luptat activ împotriva ei.

Să vă dau un exemplu. Spuneam anterior, că mai mult de jumătate din tranzacțiile pe piața valorilor se efectuează prin intermediul unei proceduri lungi, dificile și costisitoare, care se numește „ofertă publică pe piața secundară”. Pentru a face o așa tranzacție, investitorul este obligat să apeleze la serviciile a patru operatori de pe piață: brokerul, evaluatorul, registratorul și bursa. Legea pieței de capital anulează toate aceste proceduri. Este firesc ca toți acești operatori de piață să fie supărați pe noua lege și să se opună adoptării ei. Sper că acum, după ce noua lege a fost votată, operatorii pieței vor da dovadă de mai multă rațiune și obiectivitate, și vor recunoaște, că această bătaie de joc față de investitori și societățile pe acțiuni trebuie oprită.

Este corect, Legea pieței de capital stabilește cerințe noi – în unele privințe rigide – față de operatorii pieței. Și aici ne referim nu doar la cerințe față de mărimea capitalului, ci și managementul riscurilor, conformitate, control intern, gestionarea conflictelor de interese, conduită etc. Ele însă sunt obligatorii dacă dorim ca pe piață să activeze operatori cu intenții serioase, cărora le pot fi încredințate în gestiune mijloace bănești și valori mobiliare. Stabilirea unor noi cerințe pentru operatorii pieței este costul care trebuie achitat pentru a liberaliza piața și a convinge investitorii să investească în ea.

- Ce înseamnă „a liberaliza piața” și de ce o astfel de liberalizare este necesară?

- Noua Lege anulează un șir de restricții și interdicții care blochează dezvoltarea pieței. Ea exclude obligația înregistrării emisiunilor închise de valori mobiliare, obligația înregistrării valorilor mobiliare la bursă, calificarea obligatorie a tuturor societăților ca entități publice și impunerea unor multiple cerințe legate de acest fapt, obligația de a încheia tranzacții doar prin intermediul unor anumiți operatori de piață, obligația de a efectua tranzacțiile prin oferte publice pe piața secundară etc. Pe lângă faptul, că restricțiile enumerate blochează piața și sunt în beneficiul exclusiv al unor operatori ai pieței, ele sunt puse pe umerii societăților pe acțiuni și investitorilor. Legea pieței de capital vine să anuleze aceste restricții. De aceea, ea poate fi caracterizată ca o liberalizare și o lege a investitorilor și societăților pe acțiuni.

- Deci, după adoptarea legii, trebuie să ne așteptăm la o dezvoltare rapidă a pieței de capital?

- În lege nu veți găsi formule magice, care, odată citite, vor schimba situația de pe piață. Legea încearcă să creeze un model de reglementare, care trebuia să devină normalitate cu mulți ani în urmă. Ca orice alt act normativ, Legea pieței de capital doar oferă posibilități. Vor beneficia de aceste posibilități participanții pieței și autoritățile de stat – este o altă întrebare. Important este ca autorităților publice să le ajungă curaj pentru a implementa Legea și a continua reformele pe piață, iar operatorilor pieței să dovedească imaginație și cunoștințe, pentru a promova instrumentele financiare și a atrage interesul investitorilor și societăților pe acțiuni.

Probabil ați remarcat, că toate discuțiile pe seama Legii s-au concentrat asupra comentariilor câtorva operatori ai pieței. Dar nimănui nu i-a venit în gând să întrebe care este opinia societăților pe acțiuni și a investitorilor față de Lege. Șansele de dezvolte vor deveni reale când toți vor înțelege, că piața de capital este în primul rând a companiilor și investitorilor, dar nu a unor intermediari. O creștere a pieței va avea loc atunci, când investitorii și companiile în mod benevol vor veni pe piață. Iar rolul operatorului este de a convinge investitorii și companiile – printr-o calitate înaltă a serviciilor financiare, și nu prin interdicții impuse de lege – să folosească instrumentele pieței de capital.
avatar
tank
membru
membru

masculin Number of posts : 88
Localizare : pe front
Hobby : kiler
Registration date : 05/09/2006

Sus In jos

Re: Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de Beauty la data de Vin 20 Iul 2012 - 20:50

Noua Legea privind piata de capital

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]


Ultima editare efectuata de catre Beauty in Vin 10 Feb 2017 - 15:42, editata de 1 ori

_________________
Don't f*** with me...
avatar
Beauty
veteran
veteran

Number of posts : 2337
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006

Sus In jos

Re: Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de basaru la data de Vin 2 Aug 2013 - 21:32

Artur Gherman, președintele CNPF: Apple reprezintă pentru mine nu doar un "blue-chip", dar și o pasiune deosebită

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

[Trebuie sa fiti înscris și conectat pentru a vedea această imagine]

Președintele Comisiei Naționale a Pieței Financiare, Artur Gherman a povestit despre cum a devenit acționar la Apple, ce presupune acest statut și cum se poate de jucat în liga superioară a piețelor de capital.


Artur Gherman: “Dacă sistemul financiar al țării va fi controlat de cîțiva oligarhi cu o reputație dubioasă, atunci puterea de stat va deveni o ficțiune”


[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
avatar
basaru
basarabean

masculin Number of posts : 2723
Age : 77
Localizare : Everywhere
Hobby : Basarabean
Registration date : 04/09/2006

http://basarabian.blogspot.com/

Sus In jos

Re: Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de basaru la data de Vin 2 Aug 2013 - 22:11

CNPF în comun cu BNM vor elabora un mecanism unic de tranzacționare a VMS

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

Comisia Națională a Pieței Financiare în comun cu Banca Națională a Moldovei urmează să elaboreze un mecanism unic de tranzacționare a Valorilor Mobiliare de Stat (VMS) pentru a stabili regulile pe piață pentru jucători precum băncile comerciale din Republica Moldova.

Vicepreședintele CNPF, Nina Dosca, a precizat că în Republica Moldova situația legată de tranzacționarea valorilor mobiliare de stat e similară cu cea din România, în cadrul seminarului Activitățile și Funcțiile Depozitarului Central de Valori Mobiliare. “Scopul seminarului este de a găsi soluția optimă pentru a dezvolta, fără a distruge ce avem. În depozitarul unic vor fi depozitate VMS și cele corporative sau va fi menținut depozitarul central al Valorilor Mobiliare de Stat la Banca Națională a Moldovei. Trebuie să decidem noi, cei care suntem responsabili de reglementarea sectorului financiar”.

În prezent VMS de până la un an circulă pe piața secundară reglementată de BNM, iar cele cu termenul mai mare de un an pot fi tranzacționate și la Bursa de Valori, pentru care deja a fost elaborat un concept, ce urmează a fi aprobat și implementat. “Seminarul trebuie să ne arate care sunt cele mai bune practici internaționale pentru ca decontările să meargă prin depozitarul central”, a precizat Dosca.

„Vom discuta și cu BNM mecanismul de tranzacționare a valorilor mobiliare în condițiile în care VMS este un instrument mai mult administrat de BNM. VMS sunt emise de Ministerul Finanțelor, iar licitațiile au loc în fiecare marți cu participarea dealerilor autorizați, care sunt băncile comerciale autorizate”, a mai spus Dosca.

Nu este o directivă care să reglementeze tranzacționarea VMS la bursă. Asupra VMS trebuie să fie aplicate aceleași reguli ca și asupra altor titluri de valori mobiliare.

“Fiecare investitor urmărește profitul, or, el este în drept să decidă unde face plasamentele: în VMS sau în cele corporative. Regulile de tranzacționare a valorilor mobiliare trebuie să fie unice, iar noi trebuie să creăm condițiile necesare ca investitorii în valori mobiliare să poată investi”, a explicat Dosca.

“Activitatea de asistență tehnică organizată de către CNPF în cooperare cu Instrumentul pentru Cooperare Tehnică și Schimb de Informații al Comisiei Europene (TAIEX) vizează tematica cu privire la rolul și responsabilitățile depozitarului central, sistemele de compensare-decontare și alte subiecte de reglementare și supraveghere a pieței de capital. Partenerii noștri de dezvoltare sunt reprezentanții Autorității de Supraveghere Financiară din România, care pe parcursul a două zile vor prezenta experiența acumulată și reformele sectoriale promovate în contextul integrării europene a pieței de capital din România”, a explicat Aurica Doina, membru al Consiliului de Administrație al CNPF.

Experții din România, care se află într-o vizită de lucru în Republica Moldova, au spus că în țara vecină administrarea depozitarului central este încredințată unui consiliu de administrație format din 5 persoane fizice, care efectuează operațiuni de depozitare pentru emitenții de valori mobiliare, operațiuni de registru pentru emitenții de valori mobiliare și operațiuni de compensare-decontare a tranzacțiilor cu valori mobiliare.

“Participanții la sistemul de compensare-decontare și registru accesează și efectuează operațiuni specifice prin intermediul a doi agenți participanți la sistemul de compensare-decontare și registru autorizați în numele acestora. Agenții participanți trebuie să frecventeze cursurile organizate de depozitarul central și să promoveze testele și examenele profesionale. Iar în cazul în care numărul agenților participanți la sistemul de compensare-decontare și registru autorizați în numele unui participant la sistemul de compensare-decontare și registru scade sub limita prevăzută, depozitarul central va suspenda accesul participantului la sistemul de compensare decontare și registru până la remedierea situației”, a declarat Sanda Nan, experta din România.

Florin Levănțică

Capital Market: Nr.27 (498) din 17 iulie 2013
avatar
basaru
basarabean

masculin Number of posts : 2723
Age : 77
Localizare : Everywhere
Hobby : Basarabean
Registration date : 04/09/2006

http://basarabian.blogspot.com/

Sus In jos

Re: Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de basaru la data de Joi 24 Apr 2014 - 19:38

На финансовом рынке Молдовы капитальное разногласие
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

Парламент одобрил в первом чтении поправки в Закон о рынке капитала, которые предусматривают передачу реестров ценных бумаг от независимых регистраторов Центральному депозитарию. Коммунисты и социалисты раскритиковали законопроект, утверждая, что нововведения приведут к монополизации рынка. Правящая коалиция пообещала ко второму чтению внести коррективы. Впрочем, по данным «Ъ-MD», это может сильно затянуться из-за разногласий между регуляторами финансового рынка по поводу контроля над депозитарием.

avatar
basaru
basarabean

masculin Number of posts : 2723
Age : 77
Localizare : Everywhere
Hobby : Basarabean
Registration date : 04/09/2006

http://basarabian.blogspot.com/

Sus In jos

Re: Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de basaru la data de Joi 10 Iul 2014 - 21:50

Sedinta Curtii de Conturi a Republicii Moldova din 13.06.2014 cu privire la bugetul Comisiei Nationale a Pietei Financiare.

avatar
basaru
basarabean

masculin Number of posts : 2723
Age : 77
Localizare : Everywhere
Hobby : Basarabean
Registration date : 04/09/2006

http://basarabian.blogspot.com/

Sus In jos

Re: Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de basaru la data de Mier 25 Mar 2015 - 19:17

REZULTATELE COMISIEI PARLAMENTARE PRIVIND SITUAȚIA ÎN SECTORUL BANCAR: AU FOST CONCEDIAȚI DOI FUNCȚIONARI


CNPF 25.03.15
Reacția lui Artur Gherman privind demisia sa

avatar
basaru
basarabean

masculin Number of posts : 2723
Age : 77
Localizare : Everywhere
Hobby : Basarabean
Registration date : 04/09/2006

http://basarabian.blogspot.com/

Sus In jos

Re: Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de Beauty la data de Joi 16 Apr 2015 - 21:02

Scrisoarea lui Artur Gherman către PLDM

[Trebuie sa fiti înscris și conectat pentru a vedea această imagine]
Atasamente
scrisoare Gherman.jpg (141 KB) Descarcat de 34 ori

_________________
Don't f*** with me...
avatar
Beauty
veteran
veteran

Number of posts : 2337
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006

Sus In jos

Re: Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de Beauty la data de Vin 10 Feb 2017 - 15:44

11.05.2015 16:48
INTERVIU CU IMPACT: Нина Доска, вице-председатель административного совета НКФР

Вице-председатель административного совета Национальной комиссии по финансовому рынку Нина Доска рассказывает, почему сейчас в Молдове не работает ни одна из фондовых бирж и как это отражается на рынке капитала.

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

_________________
Don't f*** with me...
avatar
Beauty
veteran
veteran

Number of posts : 2337
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006

Sus In jos

Re: Comisia Națională a Pieței Financiare

Mesaj Scris de Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Puteti raspunde la subiectele acestui forum